maart 2016

donderdag 28 januari 2016

Aantal snorfietsen verdubbeld in 8 jaar

Het gebruik van de snorfiets is meer dan verdubbeld de afgelopen 8 jaren. Deze groei doet zich zowel voor in de grote steden als in kleinere gemeenten. Vooral onder ouderen stijgt de populariteit. Voor hen is de snorfiets een alternatief voor de filegevoelige auto met hoge brandstofkosten. De snorfiets is een extra mobiliteitsoptie maar ook een extra probleem.

In dit dashboard worden de verschillende kanten van de snorfiets tegen het licht gehouden. Te beginnen met de snorfiets als populair alternatief:
bron: CBS, bewerkt door CROW



Tegenover de groeiende populariteit staat een groep mensen die steeds meer overlast ervaren.
  • In Amsterdam ergert 65 % van de mensen zich aan de snorfiets. Lees meer in Van alle vervoermiddelen in de stad roepen brom- en snorfietsers de meeste ergernis op
  • De snorfiets stoot veel vuile lucht uit. Voor de fietser die achter een snorfiets rijdt is de emissie vergelijkbaar met die van een passerende vrachtwagen. De risico’s op gezondheidsschade zijn daarmee aanzienlijk. De snorfiets zorgt ook voor veel geluidsoverlast. Lees meer in Brom-en snorfietser schadelijker dan vrachtwagen
  • Door de (te) hoge snelheden levert de snorfiets verkeersonveilige situaties op. Daarbij is de snorfiets een stuk zwaarder dan de fiets wat zorgt voor grotere schade bij een ongeval. Tot slot leveren de hoge snelheden en harde geluiden een (subjectief) gevoel voor onveiligheid. Lees meer in veiligheid snorfietsen
Er zijn nogal wat nadelige gevolgen aan de brom-snorfiets verbonden. In ieder geval aan de variant die op fossiele brandstoffen rijdt. Wat kan een gemeente aan maatregelen nemen om dit vervoermiddel zo min mogelijk overlast te laten veroorzaken? Lees meer in Wat kan een gemeente met bromsnor?




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen